Program Edukacyjny "Chronię karpacką przestrzeń"

Program edukacyjny ”Chronię karpacką przestrzeń” wpisuje się w ważny i interdyscyplinarny nurt związany z ochroną, popularyzacją i zachowaniem tożsamości kulturowo- przyrodniczej Karpat. Celem projektu jest skuteczna ochrona przyrody Karpat w oparciu o efektywne planowanie przestrzenne, jak również aktywna edukacja skierowana do różnych środowisk, m. in. dzieci, mająca na celu zwiększenie wiedzy na temat możliwości proekologicznego kształtowania przestrzeni. Kolejnym celem jest także zwiększenie świadomości społecznej i zaangażowanie m.in. dzieci w aktywną ochronę środowiska oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Jeżeli uda się u dzieci przedszkolnych zaszczepić miłość do kultury, przyrody i tradycji Karpat to będzie to cenna inwestycja. Otoczenie wpływa na aspiracje dzieci, młodzieży i dorosłych. Ważne aby uświadamiać te prawdę młodym ludziom, żeby zechcieli odkrywać unikatowe piękno krajobrazu, przyrody i kultury Karpackiej. Zachwyt i podziw dla otaczającego świata wpłynie na ich plany, ambicje i chęć rozwoju.

Rozpoczęcie realizacji projektu odbyło się przez udział 2 nauczycielek w szkoleniu ”Chronię karpacką przestrzeń”, które odbyło się w Gościńcu Galicyjskim w Nowym Sączu. Szkolenie pozwoliło nauczycielkom na zdobycie wiedzy na temat Karpat, nabyły pewności  w sytuacjach motywowania dzieci do rozwoju, otrzymały gotowe scenariusze zajęć rozwijające kompetencje społeczne i wpisujące się w podstawę programową, poznały innych nauczycieli i wychowawców, co pozwoliło na wymianę wiedzy i doświadczeń. Następnie nauczycielki w miesiącu październiku i listopadzie zrealizowały 5 scenariuszy zajęć edukacyjno- wychowawczych.

1 scenariusz- „Wspomnienia z wakacji” – zajęcia te pokazywały dzieciom piękno Karpat z roślinnością i zwierzętami, dzieci uczyły się czytania  mapy i zwrócenia uwagi na potrzebę dbania o środowisko.

2 scenariusz-Droga do przedszkola”- zajęcia te dały możliwość pokazania dzieciom jak istotne jest zagadnienie planowania przestrzennego i powiązanej z nim zielonej infrastruktury. Uświadomiły także przedszkolaków na  potrzebę zachowania zasad bezpieczeństwa.

3 scenariusz-„ Jesień za oknem”- zajęcia te dały możliwość pokazania dzieciom jak istotne jest dbanie o otaczające nas środowisko, jak również zapoznanie ich z pięknem Karpat w jesiennej odsłonie. Dzieci wielozmysłowo poznawały przyrodę, rozumiały pojęcia: „rezerwat przyrody”, „ ochrona przyrody”.

4 scenariusz-Przyroda wokół nas”- zajęcia te dały możliwość nauczenia dzieci rozróżniania kształtów, kolorów, dziecięcej matematyki- liczenia, czytania przy wykorzystaniu roślinności występującej w ogrodach. Dzieci mogły wyrażać swoje rozumienie świata za pomocą komunikatów niewerbalnych.

5 scenariusz-„ Zawód architekt”- zajęcia te dały możliwość zapoznania dzieci z zawodem architekta i ukierunkowanie ich na problem planowania przestrzennego. Dzieci odróżniały elementy fikcji od świata realnego, wielozmysłowo poznawały przyrodę, poznawały zawody z najbliższego otoczenia.

Większość form pracy z dziećmi oparta była na jego aktywności- ruchowej, plastycznej i naturalnej ciekawości świata. Nauczycielki indywidualnie dobierały ilość używanych materiałów aby jak najlepiej dostosować program do możliwości grupy. Duża ilość zabaw ruchowych pozwalała na uwalnianie potencjału energetycznego grupy. Realizacja programu miała także na celu uwrażliwienie przedszkolaków na świat przyrody wokół nas oraz na danie dzieciom takich narzędzi i wiedzy, aby wiedzieli w jaki sposób świat ten chronić i kształtować, by stać się jego godnym mieszkańcem, a nie wyłącznie bezmyślnym użytkownikiem.

Opracowały: B. Klimek, A. Głodek