Program Edukacji Ekologicznej Przedszkola nr 2 w Nowym Targu – A. Jędrol

W poszukiwaniu kierunku działalności przedszkola zainteresowaliśmy się ekologią.

W roku 1997 uzyskaliśmy zgodę Kuratorium Oświaty w Nowym Sączu na realizację w swojej pracy wychowawczo-dydaktycznej poszerzonych treści z wychowania ekologicznego.

Wyboru kierunku, specyfiki działalności placówki dokonaliśmy świadomie, gdyż zdajemy sobie sprawę, że najlepiej urządzona sala, żadna zabawka, książka, film nie zastąpią tego, czym jest bezpośredni kontakt z przyrodą. Świat przyrody ze względu na swoje bogactwo, różnorodność, zmienność jest niezmiernie interesującym obiektem poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym. Stanowi bogate źródło wrażeń, przeżyć i aktywnego działania. Jednocześnie obserwacje przyrody są naturalną potrzebą dziecka, a bliski z nią kontakt – ciągłym dążeniem. Przyroda jest jednym z najważniejszych czynników wychowawczych.

Obiekty i zjawiska przyrodnicze wywołują u dzieci zdziwienie, zaciekawienie i zainteresowanie, nasuwają wiele pytań o istotę, wzajemne związki i zależności, skłaniają do poszukiwania na nie odpowiedzi, zachęcają do sprawdzania. Pozostawienie zainteresowań poznawczych dzieci naturalnemu biegowi rzeczy nie gwarantuje prawidłowego ich rozwoju i rzetelności zdobywanej w ten sposób wiedzy. Mają one szansę prawidłowo ją rozwijać tylko w przypadku dobrze przemyślanej pracy wychowawczo-dydaktycznej. Przedszkole położone jest w sąsiedztwie gór, lasów, łąk i pól. Poprzez bezpośredni kontakt z najbliższym otoczeniem dzieci poznają piękno przyrody, współzależności między człowiekiem i otaczającym go światem, uczą się odpowiedzialności za stan środowiska

Dlatego w wyniku wieloletnich poszukiwań, udoskonaleń udało nam się opracować własny, autorski Program edukacji ekologicznej Przedszkola nr 2 w Nowym Targu. Program uzyskał pozytywną opinię Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. W 2014r. program został gruntownie zmodyfikowany. W 2016r. został zgłoszony do Kuratorium Oświaty w Krakowie jako innowacja o charakterze programowo-metodycznym, dotyczącym treści z zakresu edukacji ekologicznej, przyrodniczej i zdrowotnej.

Prowadzimy cykle zajęć ekologicznych o wodzie, powietrzu, energii, segregacji odpadów, parkach narodowych. Przedstawiane są scenki i teatrzyki o tematyce ekologicznej dla rodziców i środowiska lokalnego. Placówka wykorzystuje własny bogaty zasób pomocy dydaktycznych, filmów, plansz, bajek, materiałów edukacyjnych o tematyce ekologicznej. Organizujemy patrole ekologiczne, zabawy i zajęcia w terenie w różnych ekosystemach oraz marsze ekologiczne, happeningi, konkursy wiedzy ekologicznej i wystawy prac. Często działania te podejmowane są we współpracy z innymi placówkami. W realizacji programu ekologicznego aktywnie uczestniczą wszyscy pracownicy przedszkola i rodzice, m.in. poprzez udział w konkursach rodzinnych i recyklingowych. Przedszkole uczestniczy w wielu akcjach, przedsięwzięciach, projektach i konkursach o tematyce ekologicznej.

Placówka współpracuje z Nadleśnictwem, referatem ds. Ochrony Środowiska UM Nowy Targ, Sanepidem, placówkami oświatowym oraz wieloma podmiotami i organizacjami działającymi na rzecz ekologii. Działania proekologiczne przedszkola mają charakter wieloletni, systematyczny i wielokierunkowy.

Realizacja programu umożliwia dzieciom samodzielne odkrywanie, poznawanie najbliższego otoczenia i środowiska. Realizując program nauczyciel może uczyć dziecko zaspokajania swoich potrzeb poznawczych i pomagać mu w systematyzacji wiedzy zdobytej samodzielnie. Dziecko może badać, odkrywać rzeczywistość, a tak zdobywana wiedza ma największą wartość. Realizacja programu umożliwia przybliżenie dziecku obrazu świata jako całości, współzależności wielu istot i zjawisk połączonych w nierozerwalny sposób. Pozwala odczuć i zrozumieć rzeczywiste więzy jakie łączą człowieka z przyrodą i jakie jest miejsce każdego człowieka w niej.

Realizacja programu stwarza ogromne możliwości kształtowania u dzieci zamiłowania do przyrody, czerpania radości z pobytu na łonie natury, a tym samym rozbudzenia potrzeby częstego kontaktu z nią. Umożliwia rozbudzenie wrażliwości i umiejętności dostrzegania wpływu działalności człowieka, codziennych czynności swoich i innych, na stan środowiska. Uczy, jak żyć ekologicznie we własnym domu, w przedszkolu. Realizując treści zawarte w programie można skutecznie kształtować postawy związane z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego, doskonalić i uczyć różnych form aktywności ruchowej.

Realizacja programu edukacji ekologicznej umożliwia budowanie adekwatnej samooceny, ukazywanie mocnych stron, możliwości dziecka, pomaga w odkrywaniu nowych możliwości, usamodzielnianiu dziecka w działaniu i myśleniu, rozwijaniu poczucia własnej wartości. Umożliwia nabywanie umiejętności budowania kontaktów międzyludzkich, umiejętności dokonywania wyborów, wyrażania własnych sądów. Wprowadza w świat wartości ogólnoludzkich.

Program pozwala rozwijać możliwości twórcze każdego dziecka. Rozwija wrażliwość estetyczną, umiejętność odbierania przedmiotów i zjawisk w sposób wielozmysłowy.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że rodzice mogą być naszymi sojusznikami w realizacji programu, ich współpraca w tym zakresie jest wręcz konieczna, gdyż są oni najważniejszym wzorem zachowań do naśladowania przez dzieci.

Mottem przewodnim w działalności przedszkola są słowa Roberta Fulghuma:

„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu, o tym, jak żyć co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”.

Za wieloletnie zaangażowanie w kształtowanie postaw proekologicznych u najmłodszych, a także różnorodność i atrakcyjność prowadzonych działań w 2013 roku przedszkole zdobyło tytuł: „Eko-lider 20-lecia” w kategorii eko-przedszkole w konkursie organizowanym przez WFOŚiGW w Krakowie.

Autorka programu: mgr Anna Jędrol