Proponuję spojrzeć na zachowanie dziecka z punktu widzenia pozytywnej dyscypliny. To metoda wychowawcza rozwijana od 30 lat. Swym początkiem sięga psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera, który uważał, że wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni.
Słowo dyscyplina odnosi się do uporządkowania oraz jasno określonych i przyjętych przez wszystkich zainteresowanych zasad i reguł. Przymiotnik pozytywna przypomina o tym, że podstawą jakiegokolwiek wychowania są miłość i szacunek do siebie i do innych - bez nich nie można zbudować nic dobrego i trwałego.
J. Nelsen w książce “Pozytywna dyscyplina”, proponuje nowe spojrzenie na nieodpowiednie zachowanie dzieci. Jej zdaniem “nieodpowiednie zachowanie nie jest niczym więcej jak tylko brakiem wiedzy (lub świadomości), brakiem skutecznych umiejętności, zachowaniem typowym na danym poziomie rozwoju dziecka, zniechęceniem, a często efektem jakiegoś nieistotnego wydarzenia, które sprawia, że przełączamy się na mózg prymitywny i niezdolni do jakiejkolwiek sensownej komunikacji, albo walczymy, albo się wycofujemy.”
Spojrzenie takie rzuca zupełnie inne światło na dziecięce zachowanie. Pozwala dorosłym zrozumieć, że dzieciom NIE przyświecają złe intencje czy chęć świadomego rządzenia lub zwyczajna złośliwość. Zachowują się w sposób, którego nie akceptujemy, ponieważ inaczej nie potrafią. A takie zachowanie jest prawdziwą manifestacją potrzeb.
Aby czuć przynależność i znaczenie, dziecko zakłada, że:
Dorosły powinien spróbować rozpoznać błędny cel zachowania dziecka. Samo zachowanie jest jedynie szczytem góry lodowej, a jego przyczyna tkwi znacznie głębiej.
Co robić, gdy rozpoznamy błędny cel zachowania dziecka?
Błędny cel: UWAGA
Dziecko jest przekonane, że: Przynależę i jestem ważny tylko wtedy, kiedy zwracasz na mnie uwagę.
Błędny cel: WŁADZA
Dziecko jest przekonane, że: Mam poczucie przynależności tylko wtedy, kiedy wygrywam, kontroluję albo przynajmniej nie pozwalam tobie wygrać. Kiedy rządzę.
Błędny cel: ZEMSTA
Dziecko jest przekonane, że: Rani mnie brak poczucia przynależności, wobec tego będę ranić innych. Wierzę, że satysfakcja płynąca z zemsty zrekompensuje ból odrzucenia.
Błędny cel: BRAK WIARY
Dziecko jest przekonane, że: Nie zasługuję na przynależność i znaczenie, więc po prostu poddaję się i udowodnię, że do niczego się nadaję.
Najczęstsze błędy popełniane przez dorosłych to:
Opracowanie: A. Wójciak
Polecana literatura i strony internetowe: